Jag önskar att jag var en sån som inte tänker alls

Jag har alltid varit en sån som tänker för mycket. Vad man nu jämför med när man menar för mycket vet jag inte, jag vet bara att det är något många har sagt till mej genom åren. "Boel, du tänker för mycket."

Men genom att tänka för mycket behöver det inte leda till att man kommer fram till fler svar. Jag känner mej rättare sagt mer förvirrad. Jag vrider och vänder på allt, tänker ifall jag har fel i hur jag tycker. Tänker en gång till och försöker känna efter hur det känns. 

Men jag kommer väldigt sällan fram till något. Jag blir bara mer kluven.
Är det jag eller dom som har rätt? Tycker/tänker jag på ett felaktigt sätt? Hur känner andra i såna situationer? Är det värt att ha en åsikt om just det här?

Jag har funderat på det här ett tag - om det är positivt eller negativt för mej att tänka så här?
Det leder allt som oftast till att jag blir lite tveksam till mina egna åsikter. Jag vet ju hur jag känner men jag börjar tveka och tror att jag tycker "fel". Om det nu kan finnas något fel i en åsikt.

Det kanske är svårt att förstå för någon som inte "tänker för mycket" vad jag menar men jag försöker förklara.

Men något positivt i det hela är att jag ofta sätter mej in i andras perspektiv och försöker förstå dem.
En negativ följd av mitt tankesätt är att jag har svårt att uttrycka mina känslor när de kommer.
Jag funderar på mina känslor och varför dom finns och försöker tänka på vad som sker om jag uttrycker dom.
Låter det krångligt? Ja, det känns så också. 






Kommentarer
Postat av: Jolanta

Hej Boel!

Jag är också en sådan person som tänker "mycket".

Läs gärna boken "Vem står vid din grav" av Robin Sharma. Den boken är fantastisk och hjäpte mig att tänka "Rätt". Om du läser den berätta sedan för mig vad du tycker. KRAM :-)

2011-06-17 @ 14:48:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback