Kvälls reflektion om politik


Tummen upp för att rösta!



Jag tycker det är jätte viktigt att man röstar i valet på söndag.

Jag blir upprörd när jag tänker på folk som inte tar sig i kragen och tar sitt ansvar.

 

Jag är inte så insatt, eller så politisk av mej men jag har åsikter.

Jag har ju gått natur-miljö på gymnasiet, vilket antyder vad jag tycker är viktigt.

Och fler kärnkraftverk är ingenting jag tycker är bra. Jag hoppas människor tänker ett steg längre och försöker förstå vad som är det bästa alternativet.

 

Gick in på DN och kollade lite vad de olika blocken står för. Vissa saker är rätt lika, medan andra saker sticker ut.

Min mening är inte att propagera för något parti här, eftersom jag själv inte vet vad jag ska rösta på riktigt än.

 

 

Men…

Jag tycker så illa om när insatta politiker eller dylikt sitter och baktalar andra politiker för deras åsikter.

Ett exempel:

Vi har massor med politiska ombud som står på campusområdet och försöker fånga in studenter som går förbi. De bjuder på kaffe, korv och andra grejer.

Förra veckan gick några från min klass, och jag inräknad, ut för att se om de kunde bjuda på lite kaffe eller så när vi ändå hade rast. Vi hamnade vid KD eftersom alla ville ha deras kaffe, jag dricker ju inte kaffe så jag höll mest folk sällskap.

Dom står där och killen från KD står och försöker småprata med oss, då vi ser en hoppborg som S satt upp längre bort. Vi undrar lite vem eller varför det är en hoppborg på campus då killen från KD säger:

”Ja, men dom har ju ingen bra politik så dom försöker lura dit folk med en fånig hoppborg!(skrattar hånfullt och tittar på oss för medhåll)”

(detta var lite snällare än hur han sa det)

Där och då tittade jag bara på honom, skojar han eller? Jag vet att politiker brukar baktala varandra och få den andra att se dum eller de dålig ut på något sätt i debatter dem emellan men varför?

Jag är intresserad av deras politik inte deras ”fyndigheter” som de kommer på om andra partin.

Där sjönk den killens respekt från mej med 100%.

Jag gick därifrån.

Seriöst, måste de bete sig som barn?

 

Jag bryr mig om hur partierna vill att vårt land ska utvecklas, hur det ska hjälpa människor och hur deras visioner ser ut.

 

Är det bara jag?

 

 

Idag hade vi en riktigt jobbig övning från 13.15- 17.00 med bara en ca 10 minuters paus där emellan. Vi jobbade med fysik-formler! Jag hatar dom!

Jag kände mej seg, folk jobbade för fort och brydde sig inte om att förklara.

Men det gick bra.

Detta lärde mej att jag ska ha med mej en miniräknare nästa gång, och byta grupp. Helt klart.

 

"Put put put! Jag är helt slut slut slut!"

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback