En naiv (modig?) gotlänning lös i storstaden

Jag har lovat min vän Eve att jag ska blogga i kväll. Så nu bär det av.

Sedan den 27:e är jag och katten i stockholm med M. Hälsar på lite och passar på att shoppa lite sådär.

I morse vaknade jag upp och kände mej hel borta, täppt och trött i huvudet, en ny förkylning såklart, lagom till nyår. Så kravlade upp i en soffa och la mej och tyckte synd om mej själv en stund. Sen fick jag kudde och filt plus te av M som såg att jag låg och var ömklig.

Vi åt lite frukost och försökte fixa någonstans att äta på nyår. Sen runt tolv kom vi från soffan och åkte in till city för att även om man är förkyld och seg så måste man utnyttja affärerna när man är på ett sånt ställe som stockholm. Så vi gick runt lite, M köpte skor och en mössa, jag en rosa/svart jacka, ett par leggins och en kjol och sen tog vi och gjorde en specialare á la Ellinor och käkade Santa Fe fläskfilé på (i?) Kungshallen.

Sen bar det av hemåt.


Var precis ute med M och gick lite här i solberga och vi gick förbi två typer (gubbar 50-60 år tror jag) som stod och tände smällare och mindre raketer i ett bostadsområde, precis vid ett hus och brevid en bil, antagligen deras. Jag tyckte ju att så gör man väl inte, och dom fortsatte när vi gick förbi. Man undrar ju vad dom höll på med.
En av dom hade dessutom byxor som slutade vid knäna.
Påtända? Fulla? Det frågade jag mej och kunde inte riktigt släppa det där. Men när jag såg att dom fortfarande höll på när vi gick tillbaka så blev jag lite surig, typ så jag kan bli på folk som gör dumma saker.

Jag började väl muttra något om idioter och att dom borde inte göra det där. Men M verkade ju bara screena ut att dom höll på med raketer. Kanske så stockholmare funkar?

Jag gapade ett "Idioter!" Efter dom och sen verkade det som att vi inte kunde gå den vägen vi hade tänkt att gå enligt M, för han vek av. sa något om att "Vem tror du ska försvara dej sen om du gör så", han syftade på att han skulle behöva göra det, jag tänkte mer på att jag är ju snabb. Jag kirrar biffen.

Är jag gotlandsnaiv nu?

Struntar i vilket faktiskt, men skjuter man raketer i ett bostadsområde utan att ha koll, speciellt när man är vuxen och förväntas veta att det är farligt, då är det något löst.

Klart slut- (hörde smällare utanför precis, har dom förföljt mej?) Gotlands-paranoid?







Kommentarer
Postat av: Sigge Printer

Mmmm... Kan inte va lätt att beskåda stockholmares beteenden utan att reagera, helt rätt. Men om du skulle bry dig om alla idiotiska stockholmare så skulle du inte ha annat att göra ;-). Du får se på dom fina istället.

SP


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback